Auteur: Bruno Braakhuis | Amsterdam
Eén of verschillende merken hanteren?
We krijgen regelmatig de vraag voorgelegd of er meerdere merken dienen te worden gehanteerd, zoals bijvoorbeeld voor divisies of dochterbedrijven. Vaak komt deze vraag voort uit interne motieven, zoals het willen volgen van de juridische structuur van een onderneming. Maar een merk heb je niet om er zelf van binnenuit naar te kijken, maar om anderen er van buitenaf naar te laten kijken. Een merk (brand) is namelijk wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf, een dienst of een product.
Branding gaat dus over het creëren van een klantbeleving. Een merk is daarmee een concept en niet zichtbaar of tastbaar. Door het creëren van een visuele identiteit proberen we het merk zichtbaar en herkenbaar te maken; een representatie die we zo dicht mogelijk bij het ontastbare van het merk willen brengen.
Het publiek meenemen in wat het denkt, voelt en ervaart bij een merk is een inspanning die tijd en geld kost. Daarom is het iets om te koesteren en er zuinig op te zijn en wil je eigenlijk alleen die inspanning opnieuw leveren als er gerede gronden voor zijn. Om die reden is onze basishouding bij de vraag of meerdere merken mogelijk of wenselijk zijn in de regel ‘nee tenzij’. Kortom: kies alleen voor een ander merk als het noodzakelijk is, omdat je bij het publiek een ander gevoel en een andere ervaring wilt oproepen. Vooral op productniveau is dat vaak logisch. Maar op bedrijfsniveau is het vaak helemaal niet nodig en zijn er andere mogelijkheden om toch een enigszins onderscheidende identiteit te bereiken, zonder er een nieuw merk voor te ontwikkelen. We denken uiteraard graag met u mee. We analyseren en creëren regelmatig de meest wenselijk structuur in merken van ondernemingen: een merkarchitectuur.
Meer informatie? Schrijf je in en download onze presentatie
Onze visie én ons keuzemodel vatten we samen in een korte kennispresentatie.
Vul hier je gegevens in om te downloaden.
Lees meer artikelen van identity consulting.