• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

IDENTITY CONSULTING

Amsterdam | Antwerpen

  • Home
  • Propositie
    • Scherpe identiteit
    • Dynamische strategie
    • Betere communicatie
  • Team
    • Hans Paul Brandt
    • Stijn van Diemen
    • Pim Lorjé
    • Karel Jan van Kesteren,
      associated partner
    • Renaat van Cauwenberge,
      associated partner
  • Artikelen
  • Contact

Veranderen doe je zo!

november 19, 2019 By hans

Auteur: Karel Jan van Kesteren | Oss
 
De wereld om ons heen verandert in hoog tempo. Globalisering, robotisering, digitalisering en technologische ontwikkeling zorgen ervoor dat kennis snel veroudert, dat behoeften van klanten veranderen, dat de concurrentie toeneemt en dat de levensduur van producten en diensten korter wordt. Een onderneming moet voortdurend in dat hoge tempo mee veranderen. Dat vraagt om snelle keuzes en wendbaarheid. Kortom: om een adaptieve organisatie. Maar wat doe je als het maar niet lukt om de transitie naar zo’n nieuw ondernemingsmodel in gang te zetten?
 
Als je merkt dat de omzet daalt, dat er steeds meer nieuwe spelers in de markt komen en dat medewerkers onrustig beginnen te worden, weet je als ondernemer dat je in actie moet komen. Je steekt je licht eens op bij collega-ondernemers, je bezoekt een congres of masterclass of je voert een oriënterend gesprek met een adviesbureau. Maar ondanks alle constructieve gesprekken en goede plannen blijft de gewenste én noodzakelijke transitie in je organisatie uit. Hoe kan dat?
 
Lineaire manier van denken schiet tekort
Het is heel waarschijnlijk dat ons eigen, vaste denkpatroon en referentiekader de stagnatie veroorzaken. We zijn van oudsher gewend om (strategische) vraagstukken op te lossen vanuit een lineaire manier van denken: met stapsgewijze, elkaar opvolgende processen en ingrepen komen tot het gewenste resultaat. Maar in de huidige snel veranderende wereld schiet die aanpak tekort. Je kunt in een onvoorspelbare wereld niet meer aan de hand van een lineair model beredeneren of berekenen hoe je van A naar B komt met je organisatie.
 
Iteratieve aanpak
Om een transitieproces tot een succes te maken is tegenwoordig een meer iteratieve aanpak nodig. In deze moderne aanpak worden keuzes voortdurend opnieuw tegen het licht gehouden, gevalideerd en verdiept. En begrippen als co-creatie (met de klant), een bottum up benadering en het creëren van draagvlak staan centraal. Maar belangrijker nog is dat alle medewerkers bij het proces worden betrokken en als het ware worden omgeschoold, zodat de volgende verandering sneller en beter kan worden opgevangen. Op deze manier ontstaat een wendbare organisatie en wordt een duurzame verandering gerealiseerd.
 
Scan je kansen
Om de slagingskansen van een transitieproces te vergroten is een scan vooraf noodzakelijk; een onderzoek aan de hand van twee met elkaar samenhangende vragen. Ten eerste: wat is mijn ambitieframe (waar staan en waar willen we naartoe)? En ten tweede: hoe ziet mijn transitiepotentieel eruit (welke mensen en middelen hebben we in huis om daar te komen)? Dat klinkt eenvoudig, maar bij zo’n zelfonderzoek loop je gemakkelijk opnieuw in de val van het geijkte denkpatroon en referentiekader. Laat daarom een paar extra ogen meekijken: een sparringpartner die objectief en out-of-the-box meedenkt en je helpt de juiste keuzes te maken.

Karel Jan van Kesteren

Lees meer artikelen van identity consulting.

Categorie: Branding, Identity, Markt, People Tags: ambitie, framing, keuzes maken, ondernemer, ondernemerschap, proces, transitie

Identity Consulting

IDCO is een netwerk van identity professionals gevestigd in Amsterdam en Antwerpen. Samenwerken is voor ons de essentie. De beschikbare kennis bij onze opdrachtgevers vullen we zo aan dat elke strategische marketing opgave verantwoord beantwoord gaat worden. Neem contact op.

Contact

M +31 653 197 827
info@identityconsulting.nl

Links

LinkedIn
Privacybeleid

Copyright © 2025 · Identity Consulting bv By Hans Paul Brandt · WordPress · Log in